Blogg

Neumann Bygg tar sin tørn for miljøet

Svinn er et problem i de fleste bransjer og byggebransjen er ikke noe unntak. Nå tar Neumann Bygg i samarbeid med nyoppstartede tørn.no utfordringen og tester ut markedet for å selge restpartier, returer og feilvarer til sterkt reduserte priser. Målet er å redusere svinn og bidra til å gjøre byggebransjen mer bærekraftig.

Svinn er et problem i de fleste bransjer og byggebransjen er ikke noe unntak. Nå tar Neumann Bygg i samarbeid med nyoppstartede tørn.no utfordringen og tester ut markedet for å selge restpartier, returer og feilvarer til sterkt reduserte priser. Målet er å redusere svinn og bidra til å gjøre byggebransjen mer bærekraftig.

– Vår opplevelse er at bransjen ønsker mer bærekraftige løsninger, sier Øystein Aam, direktør Kvalitet & Utvikling i Neumann Bygg AS. – Vi er som flere andre aktører i gang med miljøsertifisering, og er langt ifra alene om å ønske å gjøre mer. Gjennom Tørn.no fant vi en måte å håndtere svinn på som gir gevinst for oss – og for miljøet.

Vår opplevelse er at bransjen ønsker mer bærekraftige løsninger. Vi er som flere andre aktører i gang med miljøsertifisering, og er langt ifra alene om å ønske å gjøre mer. Gjennom Tørn.no fant vi en måte å håndtere svinn på som gir gevinst for oss – og for miljøet.

Øystein Aam, direktør Kvalitet & Utvikling i Neumann Bygg AS

Fra svinn til vinn-vinn

Tørn.no er ny, norsk tjeneste hvor byggevarehus selger overskuddsvarene sine til sterkt reduserte priser til et nasjonalt publikum. Varene det er snakk om er restpartier, returer og feilbestillinger, varer som frem til i dag har blitt stående å samle støv i den innerste kroken i byggevarehusene – og som dessverre ofte har blitt kastet.

Ideen til Tørn fikk gründer Anjali Bhatnagar da hun leste en artikkel om svinn i byggebransjen. Rustet med erfaring som direktør for produkt- og prosjektutvikling i Telenor, en doktorgrad i fysikk og to tidligere selskapsetableringer, utviklet hun en plattform hvor bransjen selv blir en del av løsning.

– Tørn legger til rette for en felles dugnad for bransjen, sier Bhatnagar. Dersom store deler av overskuddsvarene blir solgt økes nemlig ikke bare inntektene til byggevarehusene, men svinnet i bransjen reduseres også betraktelig!

 Mye ligger til rette for at akkurat det skal skje. I motsetning til mange andre nyetableringer med ambisjon om å «disrupte» bransjen de går inn i, ønsker Tørn å spille på lag. Varene selges først på Tørn når byggevarehuset har gitt opp å bli kvitt det, og er et alternativ til å bare la overskuddsvarene bli stående på lageret eller – i verste fall – kaste det. 

Neumann Bygg først ut

Tørn.no lanseres i midten av mars med overskuddsvarer fra 6 av Neumanns byggevarehus på Vestlandet. I en bransje hvor online-salg fremdeles er forsvinnende liten var det et enkelt valg for Øystein Aam i Neumann Bygg å gi nykommer Tørn en sjanse. 

Ved å selge overskuddsvarene gjennom Tørn unngår byggevarehuset både utviklings- og vedlikeholdskostnadene forbundet med en egen outlet-løsning – og når i tillegg ut til langt flere.

Nå håper Aam at flere byggevarehus vil ta sin tørn. 

– Lykkes vi som bransje med salg av overskuddsvarer er det positivt for både bransjen, kundene våre – og ikke minst for miljøet, avslutter han.

Trygg netthandel i norsk nettbutikk!