Vilkår og betingelser

Tørn sine kjøpsbetingelser til forbruker ved fjernsalg.
Versjon 2.3; Gjeldende fra 1. april 2022
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående kjøpsbetingelser for forbrukerkjøp av varer på Tørn (www.torn.no). Egne betingelser gjelder for kjøp gjennomført av en virksomhet.

Konseptet og overskuddsvarer

Tørn (www.torn.no) er en online markedsplass for salg av overskuddsvarer fra byggevarehus og andre profesjonelle byggevareleverandører fra hele Norge. Overskuddsvarer er ubrukte returvarer, feilbestillinger og restpartier som ikke har blitt solgt fra utsalgsstedene. Det kan likevel være at varer har vært i utstilling, og emballasjen kan ha vært åpnet eller hatt merker fra åpning og lukking. Disse skal være merket. 

Alle varer på nettsiden står oppført med utsalgsstedet for hvor varen befinner seg.

Hovedpunkter

– Tørn selger nye og ubrukte varer med mindre annet er beskrevet i teksten. Les beskrivelsen godt.

– Varer kan være utsolgt og vi kan ikke alltid fremskaffe erstatningsvare. Betalingen blir da tilbakebetalt uten ytterligere kompensasjon.

– Bilder er veiledende. Les varebeskrivelsen på varen du skal bestille nøye. Om du eksempelvis velger feil størrelse, farge eller slagretning på dør vil vi forsøke å finne en god løsning, men det gir ikke grunn til gratis retur, kompensasjon eller reklamasjon.

– Våre betalingspartnere er Klarna og Vipps. De har egne vilkår for betalinger og det er lenket til disse under.

– Ved problemer eller skader må du kontakte oss så snart som mulig. Det kan være vi ber om bilder eller annen dokumentasjon for å hjelpe deg.

– Du har alltid 14 dagers angrerett, men du må dekke returfrakten selv.

– Ved kjøp gjennom virksomhet (firmanavn i fakturainformasjon) utgår 14 dagers angrerett.

Partene

“Selger” SOBO COMMUNITY AS har utviklet og eier www.torn.no, heretter benevnt “vi” eller “oss”. Selskapet har org. nr.: 917258686 og kan kontaktes på [email protected].

“Kjøper” er den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt “du”, “deg”, “din” eller “ditt”.

“Virksomhet” er den bedriften som er oppgitt som kjøper i bestillingen, dersom dette ikke er en person. Virksomheter blir i det følgende benevnt som “denne”, “dens” eller “dennes”.

Bestilling på Tørn

Ved bestilling skal du motta en ordrebekreftelse på e-posten du oppga ved bestilling. Kontrollér at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen, både antall, varenavn, mål, pris og andre betingelser. Ved feil må du kontakte Tørn kundesenter snarest mulig her.

Dersom du har bestilt varer fra flere butikker vil du motta en bekreftelse fra hver enkelt butikk etter at bestillingene er håndtert, og disse kan komme på ulike tidspunkt. Du blir ikke forespurt om å endre din bestilling dersom hele, eller deler av, bestilling ikke kan leveres. Derimot vil du selvsagt ikke bli belastet for dette.

Vi inngår ikke avtaler med personer under 18 år, og reserverer oss retten til å nekte en bestilling. Eventuelle falske bestillinger eller bedrageriforsøk vil bli politianmeldt.

Vi tar forbehold om at ordrebekreftelser og e-poster kan bli forsinket eller sendt til feil e-postadresse. Du må selv sørge for at e-poster ikke havner i søppelmail hos deg.

Vi gjør vårt beste for å ha korrekt informasjon, beskrivelse og priser på våre hjemmesider.

All informasjon om varene blir lagt ut av utsalgssteder og det kan forekomme feil. Om vi oppdager feil pris på en vare du har bestilt, vil vi varsle deg og ta ansvar på vegne av utsalgsstedet. Du vil da få muligheten til å få bestillingen med korrigert pris eller kansellere din bestilling. Dersom vi ikke har mulighet til å komme i kontakt med deg, vil bestillingen bli kansellert og beløpet refundert.

Forbehold

Bilder brukt på www.torn.no er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende. Bilder kan inneholde utstyr som ikke følger med i leveransen, som for eksempel lader og batterier. Les varebeskrivelsen nøye.

Vi tar forbehold om at en vare kan være utsolgt. Da vil du få refundert kjøpesummen så snart det lar seg gjøre, med mindre vi finner en erstatningsvare. Vi tilbyr dessverre ikke kompensasjon utover dette.

Fraktpris

Fraktpris står oppført på hver vare. Ved å velge frakt som l

Du får fraktpris oppgitt fra hvert utsalgssted. Ved å velge frakt som leveransemetode, blir fraktpris automatisk lagt til bestillingen din.
Fraktprisen du får oppgitt beregnes vanligvis automatisk. Dette kan være utfordrende for byggevarer. Om det oppstår situasjoner hvor fraktprisen du har betalt avviker fra faktisk kostnad, kan vi be om kompensasjon for dette eller at bestillingen kanselleres. Dette gjelder også ved feil oppstått under kampanjer, salg av varepartier eller lignende.

Sending og levering

Vanligvis vil du kunne velge mellom å hente varen fra utsalgsstedet eller få varen tilsendt. For bestillinger med leveringsmåte “Hent i butikk” vil du motta en ordrebekreftelse som bekrefter stedet for henting. Da er også ordrebekreftelsen du mottar sammen med kvitteringen for betaling din endelige avtale med oss. Du vil motta en SMS når ordren er klar for henting.

Skal du selv frakte varen har du også ansvar for eventuelle skader under transport. Du må derfor undersøke varen og melde fra om synlige skader før du transporterer varen fra utsalgsstedet.

Levering av varer fra www.torn.no anses gjennomført når du har hentet varen fra utsalgsstedet eller fått varen utlevert.

Varene sendes fra utsalgsstedet normalt innen 5 virkedager etter at bestillingen er registrert. Dette skjer etter at du har mottatt en ordrebekreftelse.

Vi står ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser som skyldes feil eller forsinkelser hos fraktleverandør. Leveringsfrister er veiledende og avvik kan forekomme. Dersom sendingen din blir forsinket eller borte, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg slik at du mottar denne så raskt som mulig.

Fraktmetode stykkgods blir levert hjem på gateplan og så nært leveringsadressen lastebilen kan komme. Det er ikke inkludert innbæring, retur av emballasje eller andre tilleggstjenester.

Du er selv ansvarlig for at de oppgitte kunde- og leveringsopplysningene er korrekte. Vi anbefaler at du kontrollerer disse etter gjennomført bestilling. Dersom du skulle oppdage feil ber vi om at du gir oss beskjed så snart som mulig her. Eventuelle feilleveranser eller bortkomne pakker vil, ved feil opplysninger, være ditt ansvar.

Dersom du ikke mottar bestillingen din innen 14 dager etter kjøp, og du ikke har hørt noe fra oss, ber vi deg ta kontakt med vårt kundesenter. Dersom varen din er tapt får du selvsagt refundert det du har betalt. Fraktleverandøren avgjør om en vare er tapt eller hvor lenge den skal søkes etter. Normaltid for dette er opptil 14 dager etter at den er meldt savnet. Ved heving av kjøp grunnet forsinket levering vil du få beløpet refundert senest 14 dager etter at varen er bekreftet tapt.

Kontroll av varene ved levering

Du anbefales å være tilstede ved levering for å kontrollere at varen stemmer med salgsordren før sjåførens fraktseddel underskrives. Oppdager du mangler eller avvik skal dette noteres på fraktseddelen som sjåføren beholder. Du kontakter deretter vårt kundesenter så snart som mulig for videre behandling. Velger du å ikke være tilstede ved levering er varen å regne som levert i tråd med fraktseddel. Skulle du få utlevert feil vare ber vi deg kontakte vår kundesenter samme dag som du mottar varen. Montering av varer med feil regnes som å godkjenne leveransen. Dette gjelder ikke dersom det først ved montering er mulig å se at det er feil med varen.

Er det synlige skader på emballasje eller varen ved levering kan du avvise varen overfor fraktleverandøren og de vil gå i retur til avsender. Da er det viktig at du samtidig kontakter oss og informerer om dette. Du må også dokumentere skade med bilder og beskrivelse. Dette gjør du her. Om du ikke gjør dette samme dag som du mottar din ordre kan du miste retten til erstatning.

Ikke hentet bestilling

Dersom du har valgt fraktalternativ “hent i butikk”, og varen ikke er hentet varen innen 14 dager etter mottatt hentemelding, kan vi kansellere bestillingen og refundere beløpet.


Har du bestilt en vare med levering til hentested og ikke henter denne innen fristen satt av fraktleverandøren, vil denne gå i retur til oss. Du blir belastet kostnaden for returfrakt tilsvarende det du betalte i frakt ved bestilling. I tillegg kommer det et gebyr for uavhentet pakke til vår fraktleverandør, for tiden 250 kr. Dette vil bli trukket fra refusjonen varen når denne er kommet i retur. Dersom du ønsker å benytte angreretten og returnere ordren, anbefaler vi at du tar kontakt med kundesenteret for å bestille returfrakt. Alternativt kan du også bestille retur på www.posten.no med “Levering til bedrift”.


Om du ønsker å avbestille må du kontakte oss her snarest mulig. Om varen ikke er sendt vil vi forsøke å stoppe levering fra utsalgssted. For stykkgods tilkommer det et gebyr på 400 kr for å stoppe opphenting av vare hos avsender.


For bestillinger sendt vil det være mulig å be om at de stoppes og returneres – for tiden er gebyret til posten 250 kr for dette, i tillegg til fraktkostnaden. Kostnaden trekkes fra ved krediteringen. Det er ikke alltid frakten kan stoppes og det er ofte rimeligere å ta imot varen for så å returnere i ettertid. Pakker i postkassen kan ikke stoppes.
Stopp og retur av frakt sendt med stykkgods er også mulig, og det tilkommer da en kostnad på 750 kr pluss kostnaden for frakten. Kostnaden for dette trekkes fra oppgjøret ved kreditering.

Angrerett

Handel på nett er ivaretatt av angrerettsloven. Denne gir deg rett til å returnere en vare uten å oppgi årsak, selv om den enda ikke er levert eller uten mangler. Ved bruk av angrerett må vi varsles innen 14 dager fra opplysninger om angreretten er mottatt (jf. angrerettloven § 21), og hele ordren returneres innen 30 dager etter levering (jf. angrerettloven § 25). Vi anbefaler å ta godt vare på varen og originalemballasjen slik at dette ikke må kastes ved retur.

Det kreves en aktiv handling fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Du finner angrerettskjema her.

Merk at angrerett bortfaller om du har handlet gjennom virksomhet (jf. angrerettloven § 1).

Angreretten betinger at du bærer kostnadene (jf. angrerettloven § 8, punkt i). Dersom du uttrykkelig har valgt en annen type returfrakt er dette en kostnad og risiko som bæres av deg (jf. angrerettloven § 24).

Angreretten gir oss rett til å belaste deg om varen er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap eller funksjon (jf. angrerettloven § 25).

Ved bestilling av varer på mål på nett og telefon godtar du at levering påbegynnes før 14 dagers angrerett går ut. Dette for at vi skal kunne levere varer bestilt på mål (i angrerettloven omtalt som tilvirkningskjøp) før 14 dagers fristen er utløpt. Velger du likevel å benytte deg av angreretten på varer bestilt på mål må du betale alle påløpte kostnader.

Retur og bytte

Inntil 14 dager etter kjøpsdato kan du returnere varen og få pengene tilbake mot gyldig kvittering. Varen må returneres i den standen den ble mottatt, og være ubrukt. Du må returnere varen til det utsalgsstedet du hentet eller kjøpte varen fra. Ved retur og bytte står du selv for returfrakten og er ansvarlig for ev. skader under transport. Etter at online returskjema er utfylt skriver du ut returblanketten og legger denne sammen med varen som returneres.

Dersom du på samme bestilling har mottatt varer fra flere ulike utsalgssted skal varene returneres separat, til det enkelte utsalgssted som leverte varene. Det er ditt ansvar å sørge både for at varene ankommer og at de ankommer riktig utsalgssted.

For en vare som leveres til utleveringssted må denne hentes før den sendes i retur. Dersom du unnlater å hente ut varen på utleveringsstedet, og den går i retur til utsalgsstedet, vil du belastes 249 kr for fraktkostnadene. Du mottar refusjon etter at når varen har ankommet utsalgsstedet. Dersom du ønsker varen sendt på nytt må du dekke frakten.

Ved godkjent retur får du refundert pengene til betalingskortet eller kontoen benyttet ved kjøpet. Det er ikke mulig å få refusjon på et annet kort eller en annen konto enn hva som ble brukt opprinnelig.

Reklamasjon ved mangel

Avvik eller mangler på en vare skal beskrives. Dersom avvik eller mangler ikke er beskrevet og du ikke er fornøyd med varen, må du kontakte oss her innen rimelig tid. Du kan bli bedt om å levere bilder for å dokumentere dette. Vi vil da forsøke å finne en løsning med erstatningsvare, prisavslag, heving av kjøpet eller annet.

Det er ditt ansvar å returnere den defekte varen. Ved gyldig reklamasjon får du dekket returkostnaden. Refusjoner gjøres av Tørn, ikke utsalgsstedet.

Du kan reklamere inntil to år etter at du mottok varen, mot kjøpsbevis. En reklamasjon skal gjøres så snart som mulig etter at feil oppdages. Reklamasjonsretten gjelder ikke feil forårsaket av normal slitasje, skader ved lagring eller brukerfeil.

FOR KJØP GJENNOMFØRT AV VIRKSOMHET

Virksomheten forplikter seg til, uten ugrunnet opphold, å reklamere eventuelle uoverensstemmelser mellom ordre og ordrebekreftelse. Senest 8 dager etter mottak av varen må virksomheten reklamere ved eventuelle avvik, jfr. Lov om kjøp (kjøpsloven). Eventuell garanti til virksomheten og dens kunder følger utsalgsstedets eller produsentens garanti for varen. Garantien er gyldig i Norge. Vi gir ikke virksomheten eller dennes kunder garanti på varene. Ved salg i næring kan det avtales kortere reklamasjonsregler enn hva som fremgår av kjøpsloven (jf Kjøpsloven §3). Varene selges med to års reklamasjonsfrist for avvik og mangler, med mindre annet fremkommer. Ved eventuelle spørsmål, kontakt oss.

Betalingsvilkår

Alle priser oppgis inkludert merverdiavgift, og det er prisene på bestillingstidspunktet som gjelder. Det tilkommer ingen andre avgifter på ditt opprinnelige kjøp enn det som står opplyst i bestillingsbekreftelsen du mottar per e-post. Tørn tar forbehold om skrive- og systemfeil, og du blir kontaktet om din bestilling må korrigeres som følge av feil fra oss eller utsalgsstedet. I slike tilfeller vil du ha rett til å endre eller kansellere din bestilling. Ved bestilling av varer som ikke er i standard forpakning (for eksempel trelast) er levering av inntil 10 % mer eller mindre enn bestilt kvantum å anse som levert i henhold til bestilling og du betaler for levert mengde.Du står fritt til å benytte deg av ønsket betalingsmåte. Du kan velge å betale med Vipps eller Klarna. Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du her.

BETALING MED KLARNA

Klarnas generelle vilkår for bruk finner du på denne siden og gjelder alle Klarna sine betalingsmetoder. Les mer om personvern på Klarna her.

Vilkår for betaling med Klarna faktura “Betal senere” finner du på denne siden.

Vilkår for betaling med Klarna utsatt betaling finner du her.Vilkår for Klarna Konto finner du her.

betaling med vipps

Vilkår for Vipps finner du her.

Personvern

Du oppgir personopplysninger som navn, adresse, e-post og telefonnummer i forbindelse med registrering og bestilling. Når du oppgir personopplysninger samtykker du til at vi lagrer og benytter informasjon for å gjøre det enklere og bedre å bruke Tørn. Betalingsinformasjon lagres ikke. Som kunde hos oss kan du få e-post, SMS og tilsvarende i forbindelse med bestillinger eller som svar på dine forespørsler. Du vil ikke få e-post, SMS og tilsvarende fra oss med informasjon, nyhetsbrev og tilbud med mindre du aktivt gir ditt samtykke til dette. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter uten ditt samtykke eller lovkrav, med unntak av tjenesteleverandører som utfører oppdrag på vegne av oss. Du kan be oss informere om personopplysninger vi lagrer om deg og be oss endre dette i kunderegisteret.

Kontakt vårt kundesenter ved spørsmål om personvern.

Cookies

Cookies (informasjonskapsler) er små filer som brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene våre. Vi bruker cookies for å vise hvilket utsalgssted du brukte forrige gang du var på www.torn.no, samt få statistikk om bruken av våre nettsider. Om du ikke aksepterer bruk av cookies på www.torn.no vil brukervennligheten bli begrenset. Dersom du ønsker å skru av cookies gjør du dette i innstillingene for din nettleser.

Konfliktløsning

Partene vil forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med oss. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Tørn følger vedtak i Forbrukertvistutvalget.

Lover og referanser

Forbrukerkjøp reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven og finansloven. Disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. For varekjøp på nett og over telefon gjelder i tillegg angrerettsloven og ehandelsloven. Se www.lovdata.no for mer informasjon.

I våre kjøpsbetingelser refererer vi til følgende lover og vedtak:

Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.

KONTAKT OSS

Åpningstider kundesenter:

Man-Fre: 09-15.

Kontakt oss her

Trygg netthandel i norsk nettbutikk!