Vilkår og betingelser

Tørn sine kjøpsbetingelser til forbruker ved fjernsalg
Versjon 1; Gjeldende fra 16 Mars 2020

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående kjøpsbetingelser for forbrukerkjøp av varer på Tørn.no plattform og www.tørn.no.

Partene

“Selger” er: Tørn.no som er utviklet og eies av SOBO COMMUNITY AS, OSLO, registrert i Brønnøysund-registeret med org.nr.: 917258686, e-post: [email protected], og blir i det følgende benevnt “vi” eller “oss”.

“Kjøper” er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt “du”, “deg”, “din” eller “ditt”.

Leverings-, bestillings- og betalingsinformasjon

Tørn.no er en online outlet for salg av overskuddsvarer fra byggevarehusene og andre profesjonelle byggevareleverandører fra hele Norge. Overskuddsprodukter er ubrukte returvarer, feilbestillinger og restpartier som ikke har blitt solgt i butikken.

Alle varer på nettsiden står oppført med butikknavn og lokasjon hvor varen befinner seg.

Bestilling hos tørn.no

Avtalen er bindende for begge parter når varen er betalt eller din bestilling er mottatt av tørn.no. Ved bestilling skal du motta en ordrebekreftelse, som sendes til den e-post som du oppga ved bestilling. Kontroller at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen med hensyn til antall, varenavn, mål, pris og andre betingelser. Er det ikke samsvar mellom bestilling og ordrebekreftelse må du kontakte tørn.no Kundeservice snarest mulig.

Dersom du har bestilt varer som er lokalisert hos ulike butikker skal du motta en bekreftelse for hver enkelt butikk. Du vil ikke bli forespurt å endre din bestilling dersom hele, eller deler, av bestilling ikke kan leveres. Skulle hele, eller deler, av bestillingen din ikke kunne leveres vil du selvsagt ikke bli fakturert eller belastet for dette.

Tørn.no inngår ikke avtaler med personer under 18 år. Tørn.no reserverer seg retten til å nekte en bestilling. Eventuelle falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk vil bli politianmeldt.

Tørn.no tar forbehold om at de automatiske e-postene som skal sendes ut kan bli forsinket, eller levert til feil e-postadresse. Du må selv sørge for at ordrebekreftelser og andre viktige eposter ikke havner i søppelmail hos deg.

Vi gjør vårt aller beste for å ha korrekt informasjon, beskrivelse og priser på vår hjemmeside.

Vær oppmerksom på at all informasjon om varer til salgs blir lagt ut fra våre butikker og at det kan oppstå situasjoner hvor det forekommer feil. Om vi oppdager feil pris på et produkt du har bestilt, så kommer vi til å varsle deg så fort som mulig og ta ansvar på vegne av våre butikker. Vi vil heretter gi deg to muligheter; enten akseptere bestillingen med korrekt pris eller kansellere din bestilling. Dersom vi ikke har mulighet til å komme i kontakt med deg, vil bestillingen bli kansellert og beløpet vil bli refundert til deg umiddelbart.

Forbehold

Bilder brukt på Tørn er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.

Fraktpriser

Fraktpris står oppført på hver vare. Ved å velge frakt som leveransemetode, blir fraktpris lagt automatisk til bestillingen din.

Sending og levering

Alle varer på tørn.no lister leveransemuligheter som hent i butikken eller frakt. All levering og sending av varer foretas av butikken hvor den aktuelle varen befinner seg.

For bestillinger på tørn.no med leveringsmåte “Hent i butikk” vil du motta en ordrebekreftelse som bekrefter stedet for henting.

Ved bestillinger foretatt på tørn.no med leveringsmåte “Hent i butikk” er ordrebekreftelsen du mottar sammen med kvitteringen for betaling din endelige avtale med oss.

Skal du selv frakte varene har du også ansvaret for eventuelle skader på produktet under transporten. Du må derfor undersøke varen og melde fra om synlige skader før du transporterer varene fra varehuset/utleveringssted.

Levering av varer fra tørn.no anses som gjennomført når kunden har hentet varen i butikken eller har fått varen utlevert.
Varene skal sendes av butikken innenfor maksimalt 5 dager etter at bestillingen er registrert. Sending skjer først etter at du som kunde har mottatt en ordre bekreftelse. Levering skal normalt skje innenfor 1-14 virkedager etter at din ordre er bekreftet.
Tørn.no står ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser i levering av din vare som skyldes feil eller forsinkelser hos fraktleverandør. Alle leveringsfrister er veiledende, og avvik kan forekomme. Dersom sendingen din blir forsinket, eller borte, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg slik at du mottar denne så raskt som mulig.

Du er selv ansvarlig for at kunde- og leveringsopplysningene du har oppgitt er korrekte, og vi anbefaler at du alltid kontrollerer disse etter gjennomført bestilling. Dersom du skulle oppdage feil i opplysningene dine ber vi om at du gir oss beskjed om dette til leverandøren av varen, så snart som mulig, per epost (på virkedager mellom 09.00 og 15.00). Eventuelle feilleveranser/bortkomne pakker vil, ved feil opplysninger, være kundens ansvar.

Dersom du mot formodning ikke skulle ha mottatt bestillingen din innen 10 dager etter at den er avtalt levert, ber vi deg ta kontakt med kundeservice ([email protected]). Dersom du mot formodning ikke skulle motta varene dine får du selvsagt refundert det du har betalt. Ved heving av kjøp grunnet forsinket levering vil du ha beløpet refundert senest innen 14 virkedager.

Kontroll av varene ved levering

Du anbefales å være tilstede ved levering for å kontrollere at leverte varer stemmer overens med salgsordren før sjåførens fraktseddel underskrives. Oppdager du manko eller skade skal dette noteres på fraktseddelen som sjåføren beholder. Du kontakter deretter butikken eller Kundeservice så snart som mulig for videre behandling. Velger du ikke å være tilstede ved levering er varene å regne som levert i tråd med fraktseddel. Skulle du få utlevert feil varer ber vi deg kontakte Kundeservice så snart som mulig. Montering av feilplukkede varer regnes som å godkjenne leveransen. Dette gjelder ikke dersom det først ved montering er mulig å se at det er feil vare som er levert.

Ikke hentet bestilt “Hent i butikk”-ordre

Du blir varslet når varen er ferdig pakket i henhold til din bestilling. Har du ikke hentet varen innen 7 dager etter varslet hentedato og tørn.no ikke oppnår kontakt med deg, må varehus frigjøre lagerplass og bestillingen kanselleres og varene legges tilbake på lager.

Angrerett

Kjøp på nett og telefon er ivaretatt gjennom angrerettlovens bestemmelser som gir deg retten til å returnere en vare uten å oppgi noen grunn, selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Ved bruk av angreretten må tørn.no varsles innen 14 dager fra varene og opplysninger om angreretten er mottatt (jf. angrerettloven § 21), og hele ordren returneres innen 30 dager etter levering (jf. angrerettloven § 25).

Informasjon om angrerett

Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi sender ut informasjon til alle våre privatkunder, via e-post, rundt angrerettloven og angrerettskjema ved hvert kjøp som foretas hos oss – du finner også angrerettskjema her

Vi anbefaler å vise god omsorg for varen og originalemballasjen hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake.

Viktige utdrag fra angrerettloven

Angreretten betinger at kunde bærer kostnadene selv (jf. angrerettloven § 8, punkt i). Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type returfrakt er dette en kostnad og risiko som bæres av kunde (jf. angrerettloven § 24).

Angreretten gir tørn.no rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon (jf. angrerettloven § 25).

Ved bestilling av varer på mål på nett og telefon godtar du at levering påbegynnes før 14 dagers angrerett går ut. Dette for at vi skal kunne levere varer bestilt på mål (i angrerettloven omtalt som tilvirkningskjøp) før 14 dagersfristen er utløpt. Velger du likevel å benytte deg av angreretten på varer bestilt på mål må du betale alle påløpte kostnader.

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. angrerettloven § 1).
Det forplikter en aktiv handling fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (14 dagersfristen nevnt i angrerettloven § 11).

Bruk av angrerett

Angreretten meldes til tørn.no sitt kundesenter via e-post til [email protected]

Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg og vi krediterer det betalingskortet du har betalt ordren med.

Retur og bytte

Inntil 14 dager etter kjøpsdato kan du returnere varer og få pengene tilbake mot gyldig kvittering. Kun ubrutte forpakninger og ubrukte varer tas i retur. Du må returnere varen i den butikken du hentet det fra. Ved retur og bytte står du selv for returfrakten og er ansvarlig for skader som kan oppstå under transporten.

Send oss en epost på [email protected] med ordre- og varenummer dersom du ønsker å returnere og bruke din angrerett.

Etter at online returskjema er utfylt skal du skrive ut returblanketten og legge denne sammen med varen som skal sendes i retur. Du skal pakke varen forsvarlig, i samme emballasje som du har mottatt den i. Bruk av angreretten skal meldes fra om via online returskjema, eller direkte til butikken du skal returnere varer til, innen 14 dager fra varens mottak. Varen skal være fysisk sendt i retur innen 14 dager etter at du har meldt fra om bruk av angreretten.

Dersom du har mottatt varer fra flere ulike butikker skal varene returneres separat, til hver enkelt butikk som har levert varer til deg. Det er ditt ansvar å sørge for at varene sendes til riktig butikk, og at varen ankommer butikken.

Varen(e) skal hentes ut på utleveringssted FØR de(n) sendes i retur. Dersom du unnlater å hente ut varen på utleveringsstedet, og den går i retur tilbake til butikken som har avsendt denne, vil du belastes for returportokostnadene som faller på butikken. Du vil ikke motta penger i retur/få kansellert din faktura før returen har ankommet butikken. Dersom du ønsker varen reavsendt etter at den er blitt retursendt til butikken skal du selv dekke fraktomkostningene for dette.

Ved godkjent retur får du refundert penger direkte tilbake til ditt betalingskort så snart butikken har mottatt varen din i retur. Dersom du har unnlatt å bruke online returskjema vil det kunne ta noe lenger behandlingstid da refusjonen gjøres manuelt.

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Tørn.no formidler salget av overskuddsvarer. På produktsider skal det være beskrevet eventuelle feil eller mangler ved produktet. Dersom det foreligger en mangel ved varen som ikke var beskrevet på nettsiden, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, kontakte vår kundeservice på epost [email protected] slik at du etter omstendighetene kan få retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller heve kjøpet. Du vil bli bedt om å oppgi ditt ordre- eller transaksjonsnummer, hvilken vare det gjelder og hva som er feil med varen. Du kan også bli bedt om å levere bilder av skaden. Det er ditt ansvar å returnere den defekte varen. Kontakt varehuset eller kundeservice dersom du ikke kan ta med varen til varehuset. Ved gyldig reklamasjon får du dekket returkostnaden.

Vi forbeholder oss retten til å reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Du kan reklamere inntil tre måneder etter at du mottok varen, og inntil ett år dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre. En reklamasjon skal gjøres så snart som mulig etter at feil oppdages. Ved reklamasjon etter 3 måneder etter varen er mottatt må du kunne sannsynliggjøre at feilen var tilstede når du fikk varen. Reklamasjonsretten gjelder ikke feil forårsaket av normal slitasje, skader ved lagring samt andre feil som kan skyldes kunden.
Alle reklamasjoner skal vurderes, og i noen tilfeller må reklamasjonen vurderes av leverandøren. Dersom ikke reklamasjonen kan håndteres på stedet vil du få en skriftlig bekreftelse på mottak av reklamasjon. Vi behandler reklamasjonen så snart som mulig og normalt innen 14 dager.

Risikoen for varen(e)

Risikoen for varer overgår til kjøper når angreretten, etter 14 dager fra mottakelsen, er utløpt. Er varen blitt skadet etter at kjøperen har fått den bevarer kunden angreretten om skaden ikke skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra kundens side. Vi anbefaler at du beholder originalemballasjen da varen ved en eventuell reklamasjon, eller ved skade, anbefales å leveres tilbake i original innpakning.

Betalingsvilkår

Alle priser oppgis inkludert merverdiavgift, og det er prisene på bestillingstidspunktet som gjelder. Tørn.no tar forbehold om trykk- skrive- og systemfeil, og du blir kontaktet om din bestilling må rettes som følge av feil pris. Du har da rett til å endre eller annullere din bestilling. Ved bestilling av varer som ikke er i standard forpakning (for eksempel trelast) er levering av inntil 10 % mer eller mindre enn bestilt kvantum å anse som levert i henhold til bestilling og du betaler for levert mengde.

MVA på 25% inngår i alle priser. Det tilkommer ingen andre avgifter på ditt opprinnelige kjøp enn det som står opplyst i bestillingsbekreftelsen du mottar per e-post.

Du kan selv velge den betalingsmåten som passer deg best. Du kan velge å betale med betalingskort, Vipps eller Klarna.

Kortbetaling

Betaling med kort er gebyrfritt.

Slik betaler du med kort:

Fyll inn alle opplysninger om deg selv, og din adresse.
Velg betaling med VISA eller Mastercard.
Fyll inn kortnummer, utløpsmåned- og år og sikkerhetskoden på baksiden av kortet (de tre siste sifrene).
Fyll inn kode fra kodebrikke, passord eller lignende for å gjennomføre kjøpet med 3D-secure.

Beløpet reserveres på din konto umiddelbart etter bestilling, og vil deretter ikke være tilgjengelig på ditt betalingskort før reservasjonen evt. blir utløst. Reservasjonen vil ikke trekkes fra ditt betalingskort før bestillingen er behandlet hos butikken, og vil utløses igjen dersom bestillingen din blir avslått.
Dersom kun deler av bestillingen din kan leveres vil det kun trekkes penger for de varene som kan leveres til deg, og det resterende av reservasjonen vil igjen bli utløst og disponibelt på din konto.

Vipps-betaling

Betaling med Vipps er gebyrfritt.

Slik betaler du med Vipps:

Fyll inn alle opplysninger om deg selv, og din adresse.
Velg betaling med Vipps. Tast inn ditt telefonnr (8 siffer), gå deretter inn i Vipps appen hvor du får tilsendt en forespørsel om betaling som deretter må godkjennes med din personlige Vipps kode (4 siffer).

Beløpet reserveres på din konto umiddelbart etter bestilling, og vil deretter ikke være tilgjengelig på ditt betalingskort registrert i Vipps før reservasjonen evt. blir utløst. Reservasjonen vil ikke trekkes fra ditt betalingskort før bestillingen er behandlet hos butikken, og vil utløses igjen dersom bestillingen din blir avslått. Dersom kun deler av bestillingen din kan leveres vil det kun trekkes penger for de varene som kan leveres til deg, og det resterende av reservasjonen vil igjen bli utløst og disponibelt på din konto.

Personvern

Du oppgir personopplysninger som navn, adresse, epost og telefonnummer i forbindelse med registrering og bestilling. Når du oppgir personopplysninger samtykker du at vi lagrer og benytter informasjon for å gjøre det enklere og bedre å bruke Tørn. Betalingsinformasjon lagres ikke. Som kunde hos oss kan du få epost, SMS og tilsvarende i forbindelse med bestillinger eller som svar på dine forespørsler. Du vil ikke få e-post, SMS og tilsvarende fra oss med informasjon, nyhetsbrev og tilbud med mindre du aktivt gir oss ditt samtykke til dette. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjepart uten ditt samtykke eller lovkrav, med unntak av tjenesteleverandører som utfører oppdrag på vegne av oss. Du kan be oss informere om personopplysninger vi lagrer om deg og be oss endre personopplysninger i kunderegistret. Kontakt Kundeservice ved spørsmål om personvern.

Cookies

Cookies (informasjonskapsler) er små filer som brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene våre. Tørn.no bruker cookies til å vise hvilket varehus du brukte forrige gang du var på www.torn.no, samt for å få statistikk om bruken av våre nettsider. Om du ikke aksepterer bruk av cookies på torn.no vil brukervennligheten bli begrenset. Hos oss brukes cookies fra følgende tjenesteleverandører:

  • Google Analytics, hjelper oss å optimalisere brukeropplevelsen din på torn.no
  • HotJar, hjelper oss å optimalisere brukeropplevelsen din på torn.no

Dersom du ønsker å skru av cookies gjør du dette i innstillingene for din nettleser.

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Tørn følger vedtak i Forbrukertvistutvalget.

Lover og referanser

Forbrukerkjøp reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven og finansloven og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. For varekjøp på nett og telefon gjelder i tillegg angrerettsloven og e-handelsloven. Se www.lovdata.no for mer informasjon.

I våre kjøpsbetingelser refererer vi til følgende lover og vedtak:

Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.

KONTAKT OSS
Åpningstider kundeservice:
Man-Fre: 09-17
Epost: [email protected]
E-post [email protected]

Tørn.no følger Forbrukerutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.