Blogg

Ny tjeneste hjelper byggevarebransjen å ta miljøansvar

Byggevarebransjen er under sterkt press for å ta miljøansvar. Kundene stiller krav til miljøsertifiseringer og velger aktører som tar bærekraft på alvor. Nystartede Tørn har utviklet en tjeneste som skal hjelpe byggevarehusene å bekjempe svinn – samtidig som den gir kundene muligheten til å spare både miljøet og penger.

Byggevarebransjen er under sterkt press for å ta miljøansvar.  Kundene stiller krav til miljøsertifiseringer og velger aktører som tar bærekraft på alvor. Nystartede Tørn har utviklet en tjeneste som skal hjelpe byggevarehusene å bekjempe svinn – samtidig som den gir kundene muligheten til å spare både miljøet og penger.


Byggevarebransjen står for svimlende 40 % av alt avfallet i Norge og det er et kjent faktum at 5-15 % av varelageret hos byggevarehusene ikke blir solgt. Det vil nystartede Tørn i samarbeid med bransjen gjør noe med. I midten av mars lanseres en ny tjeneste hvor byggevarehusenes kunder kan få kjøpt kurante overskuddsvarer til sterkt reduserte priser.

Ideen til Tørn fikk gründer Anjali Bhatnagar da hun leste en artikkel om svinn i byggebransjen. Rustet med erfaring som direktør for produkt- og prosjektutvikling i Telenor, en doktorgrad i fysikk og to tidligere selskapsetableringer, har hun utviklet hun en plattform hvor bransjen selv blir en del av løsning.

En felles dugnad mot svinn

 I en bransje hvor online-salg fremdeles er forsvinnende liten skaper Tørn er markedsplass hvor byggevarehusene kan nå ut til et nasjonalt publikum uten utviklings- eller vedlikeholdskostnader – og med mye større sjanse for å få solgt varene enn om hvert byggevarehus skulle laget sin egen løsning. Og det beste av alt: Dersom store deler av overskuddsvarene blir solgt, økes ikke bare inntektene til byggevarehusene, men svinnet i bransjen reduseres betraktelig.

Mye ligger til rette for at akkurat det skal skje. I motsetning til mange andre nyetableringer med ambisjon om å «disrupte» bransjen de går inn i, ønsker nemlig Tørn å spille på lag. Varene selges først på Tørn når byggevarehuset har gitt opp å bli kvitt det, og er et alternativ til å la overskuddsvarene bli stående på lageret eller – i verste fall – kaste det. 

Alle må ta sin tørn

Å endre retning for å ta tak i miljøutfordringer krever sitt. Tørn løser ikke problemet alene, men med den nye plattformen har byggevarebransjen fått en markedsplass for helt kurante varer og kundene muligheten til å spare store summer – og miljøet.

Tørn lanseres i midten av mars med overskuddsvarer fra 5 av Neumanns byggevarehus på Vestlandet.

Trygg netthandel i norsk nettbutikk!