Diverse

Selger unna de usalgbare varene

I likhet med de fleste andre som driver med varehandel opplevde også Agnar Skåtun at deler av varelageret ikke ble solgt. Feilbestillinger, returer, trendvarer og andre ting som av ulike grunner ble liggende, opptok plass på laget og bandt opp verdifull arbeidskapital. Løsningen viste seg å bare være et par tastetrykk unna. 

Børje Skåtun foran reol med byggevarer.

Agnar Skåtun er medlem av Mestergruppen/Byggtorget, men er et frittstående byggevarehus. Med avdelinger på Fusa og Askøy kan de skilte med over 7000 m2 lagerplass. I dag er andelen ukurante varer i lagerbeholdningen svært lav. Slik har det ikke alltid vært.

Ukurante varer opptok plass

Ukurans i varebeholdningen er et velkjent problem for alle som driver med varehandel. Det er anslått at så mye som 10 % av alle varer av ulike grunner ikke blir solgt. Det medfører både oppbinding av arbeidskapital, lagerplass som ikke kan brukes til nye varer og, til syvende og sist, store nedskrivninger.

– Det vil alltid være varer som er vanskeligere å selge enn andre, sier Børje Skåtun, ansvarlig for innkjøp, salg og markedsføring i Agnar Skåtun. 

Han forteller at ukurans ofte er et resultat av kundenes oppfatning av trender. 

– Få eller ingen har samme smak, og det som var trendy forrige sesong er kanskje ikke fullt så populært denne sesongen.

Tar man med returer, feilbestillinger og sesongvarer er det snakk om en hel del varer som til sammen reduserer butikkers omløpshastighet betraktelig.

– Tidligere har vi forsøkt å selge våre overskuddsvarer på tilbudstorg i butikken hos oss og på Finn.no – uten at vi har sett de helt store resultatene. Vi er en godt besøkt butikk, men skal man selge ukurante varer må man nå ut til enda flere. På Finn.no slet vi rett og slett med å nå ut til riktig målgruppe, sier Skåtun.

En digital markedsplass for byggevarebransjen

Løsningen på problemet fant Skåtun i en digital markedsplass. På torn.no kan byggevarehus, leverandører og produsenter legge ut sine overskuddsvarer til salg for folk over hele landet. 

Agnar Skåtun var et av 6 varehus som deltok i piloten da Tørn ble lansert i mars i fjor.

– Da Tørn tok kontakt med oss tenkte vi umiddelbart at dette var en smart løsning, forteller Skåtun.

Nå har det selvstendige byggevarehuset publisert varer fra ukuranslista på torn.no i over et år – og solgt det aller meste!

Selger varer som har ligget lenge

På Tørn legger Skåtun ut varene ved å bruke NOBB-nummeret.

– Det er veldig fort gjort. Vi taster bare inn nummeret og Tørns løsning henter frem all nødvendig informasjon om varen. At det er så enkelt og tar så liten tid, er virkelig gull i en travel hverdag, smiler Skåtun.

Så fort varen er solgt får Skåtun beskjed og kan gjøre den klar til sending. Fraktetikett mottar han ferdig utfylt fra Tørn og trenger ikke gjøre noe mer enn å pakke varen forsvarlig. Kundene kan hente selv i butikken, men de aller fleste ønsker å få varene levert.

– Nå som vi har solgt en hel del gjennom Tørn begynner vi å bli drevne på det. Det er gøy å se hvor raskt varer som har ligget i over et år blir solgt – og lagerplassen som er blitt frigjort, veier definitivt opp for det det lille vi bruker av tid, avslutter Skåtun.

Trygg netthandel i norsk nettbutikk!